Otwieramy warsztat! Ruch jest narzędziem!

Uczepiłam się tego ruchu. I nie zamierzam odpuszczać! Dzisiaj skupimy się na konkretnym narzędziu- ruchu rozwijającym. Czym jest? Dlaczego na naszych zajęciach przykładamy tak wielką wagę do jego wykorzystywania? Uwierzcie mi, że dobrze poprowadzone zajęcia taneczne nie będą tylko nauką kroków, bo taniec to dużo więcej.

Krótka notka:

Weronika Sherborne tworząc metodę Ruchu Rozwijającego, zwaną w Wielkiej Brytanii „Developmental Movement” opierała się przede wszystkim na teorii R. Labana oraz na doświadczeniach z własnej długoletniej pracy z dziećmi. Wypracowany w latach sześćdziesiątych system ćwiczeń ma zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dzieci i korygowaniu jego zaburzeń. Główna idea metody wyraża się w stwierdzeniu, że posługiwanie się ruchem jest narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. Opracowany przez W. Sherborne system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi w trakcie tzw. „baraszkowania”. Prostota i naturalność są głównymi walorami metody Weroniki Sherborne i stanowią o jej wartości i powodzeniu.

Musimy zadać sobie pytanie o to co chcemy dzieciom dać na zajęciach tanecznych i czy są one tylko nauką kroków. Nie są! Albo inaczej- nie muszą być! Przecież taniec to nie tylko kroki, taniec to emocje, świadomość własnego ciała, przestrzeni, kontaktu. Taniec nagle staje się narzędziem do rozwoju wszechstronnego. Dlaczego z tego nie skorzystać?

Dzięki kilku wspaniałym osobom miałam ogromną przyjemność zapoznać się bliżej z zasadami ruchu rozwijającego. Od tej pory towarzyszy nam na każdych zajęciach a dzieci uwielbiają te części zajęć, na których można się zamienić w naleśniki, śpiącego węża, czy prezent pod choinką.

Istnieje kilka rzeczy, które stały się na naszych zajęciach bardzo ważne:

  • uczestniczenie w zajęciach jest dobrowolne ( będę zachęcała dziecko- nigdy zmuszała)
  • nawiążę kontakt z dzieckiem (wzrokiem, dotykiem)
  • zajęcia powinny być dla dziecka przyjemne i dawać radość z aktywności ruchowej
  • bierz udział we wszystkich ćwiczeniach – baw się
  • pozwolę dziecku na swobodne decyzji
  • będę stymulowała aktywność dziecka, dam mu szansę na działanie twórcze
  • nie będę krytykowała dziecka
  • pochwalę dziecko nie za efekt, a za jego starania i wysiłek
  • będę unikała stwarzania sytuacji rywalizujących
  • większość, szczególnie początkowych ćwiczeń, prowadzę na podłodze
  • zacznę od ćwiczeń prostych, stopniowo je utrudniając
  • zmniejszę udział swojej inicjatywy na rzecz coraz aktywniejszego udziału dziecka
  • będę miała zawsze na uwadze samopoczucie dziecka
  • na zakończenia zajęć zaproponuję ćwiczenia wyciszające, uspokajające

Dzięki wprowadzeniu metody ruchu rozwijającego , dzieci uczą się poznawać przestrzeń i zachowywać w niej, czują się swobodnie i nie obawiają się otoczenia. Stają się mniej zahamowane i bardziej otwarte na sytuacje problemowe. Metoda ta pozwala dzieciom poznać swoje ciało i uczy kontrolować jego ruchy, ułatwia też nawiązywanie kontaktów, uczy empatii.

Jak to zrobić z dziećmi? Prosto! Możemy powędrować daleko w świat, gdzie na rozgrzewce rożnymi środkami transportu dostaniemy się do dżungli. W tańcu zamienimy się w rożne dzikie zwierzęta. Spotkamy na swojej drodze węża, który będzie potrzebował naszej pomocy. Postanowimy tygrysowi zaserwować naleśnika. Na koniec zamienimy się w krople deszczu. Brzmi magicznie? Tak jest na naszych zajęciach 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.